rondreisazie.reismee.nl

Van Negombo naar Kandy

Van Negombo naar Kandy

Fris en fruitig staan wij om 6.15 uur naast ons bed om met de taxi te vertrekken naar Kandy. Na een lekker ontbijtje met ondertussen op de 4 de dag voor de 4de maal toost met een omelet. Dit mag de pret niet drukken hij smaakt weer prima.

Zodra we de stad hebben verlaten rijden we door een prachtig landschap. Heel veel groen het ziet er fantastisch uit. Jammer is echter dat de mensen hun afval dumpen langs de weg je ziet er heel veel plastic en andere zooi liggen.

De zon doet alweer prima z’n werk dus geen vuiltje aan de lucht.

We rijden door kleine dorpjes die er gemoedelijk uit zien. Veel keuvelende mensen op straat en natuurlijk ook hier de marktkraampjes aan de kant van de weg met groente, fruit enz. Ziet er kleurrijk uit.

Hier en daar een grazende koe aan de ketting langs de weg al met al een vredige indruk.

Onze chauffeur Pretantha is trots op zijn land en terecht. Hij vind het dan ook heel leuk (en wij ook) om ons van alles te laten zien.

Zo brengen we een bezoek aan een ananasplantage waar we ons te goed doen aan zo’n lekkere sappige ananas. Volgens Pretantha smaakt hij nog lekkerder met een beetje zout & chilipeper. Dat is niet tegen dovemansoren gezegd want we zijn allebei dol op chili en inderdaad de ananas krijgt hierdoor nog meer smaak. Tip voor degene die dit ook eens willen testen.

Cor kon hier nog een prachtige foto maken van een eekhoorn die hier als een razende door de bomen en over de daken hipte. Met een beetje geluk en vakmanschap is het hem gelukt om dit vast te leggen.

We hebben nog een bezoek gebracht aan een rubberplantage en een kruidentuin. In Sri Lanka groeien ontzettend veel kruiden en je komt dus ook een heel aantal kruiden en specerijen tuinen tegen op deze reis. Wel heel leuk om dit te bezoeken en indien van toepassing kun je het nodige inslaan voor mee naar huis.

De tuin die wij bezochten werd betaald door de regering en diverse studenten liepen hier stage. Zo konden we ook een heerlijke massage ondergaan. Aan te bevelen!!!!

Onderweg kwamen we bomen tegen waarin de vleermuizen hingen. Prachtig gezicht en ook hier weer door Cor mooie foto’s van gemaakt.

Onder de boom in de rivier waren de mensen hun was aan het wassen. Niet iedereen beschikt hier over een wasmachine.

Na een lange maar prachtige rit zijn we aangekomen in Kandy.

Kandy

Wat een chaos en hectiek. Ook hier zijn bijna geen stoplichten en verkeersborden maar op de èèn of andere manier komt het allemaal goed. Bussen, auto’s, tuktuks en brommers alles vliegt je links en rechts om de oren.

Het is nog een heel gezoek om ons hotel te vinden maar diverse telefoontjes gepleegd door Pretantha is het uiteindelijk toch gelukt.

We worden ontvangen door aan aller aardigste oude baas die ons de kamer laat zien die we geboekt hebben. Het is even slikken……..het hotel heeft z’n beste tijd gehad maar de kamer ziet er netjes uit dus alla geen gezeik. Het zwembad is helemaal vergane glorie en is buitenwerking.

De trap naar boven is een verschrikking (liften hebben ze hier vlgs mij nog nooit van gehoord) de trap is smal heeft ongelijke treden dus bij elke stap goed uitkijken.

8/2 Help…..alweer vroeg op. Om 07.00 uur rijden we met Foumi onze chauffeur van vandaag naar Sigiriya.

Oh,oh wat een hectiek op de vroege ochtend. Het is razend druk met verkeer en het kost dan ook de nodige tijd om de stad te verlaten.

Wat ik razend knap vind je ziet hier bijna geen ANWB borden langs de kant van de weg en geen navigatie in de auto toch weten de chauffeurs feilloos de weg te vinden. Ik denk dat ze over een aangeboren tomtom beschikken.

Ook vandaag weer een route door het prachtige landschap. We passeren veel kleine dorpjes en komen veel los lopende honden en marktkraampjes tegen.

Sigriya

De eerste ontmoeting is met Taligoya die gelijk de benen neemt als ie mij ziet.

We kopen een entreekaartje om de rots en het museum te bekijken kassa € 27,50 pp. een hele prijs voor het gebodene. Het museum stelde niet zoveel voor en de rots ja dat is een klim partij van 1200 treden.

Deze reusachtige rots de Leeuwenrots genoemd is een spectaculaire bezienswaardigheid. Dit was goed merkbaar er waren heel veel bezoekers.

Wij hebben een poging gewaagt maar moesten helaas afhaken 1200 treden is echt een beetje teveel voor deze oudjes.

Wel hebben we heerlijk kunnen rondlopen in de prachtige watertuin en rotstuin.

We doen een poging om de Hindoe tempel te bezichtigen helaas bleek die gesloten te zijn. Voor 100 roepia’s (€0,70) mochten we aan de buitenkant foto’s maken. Ja daar kun je geen buil aanvallen.

Via een zeer enge weg met veel verkeer etc.(maar goed dat sommige huisgenoten hier niet bij waren) op naar de grootste Boeddha. Indrukwekkend het lijkt of deze boeddha de wacht houdt over de stad Kandy.

Op de terugweg kwamen we langs een oorlogskerkhof waar slachtoffers uit de 2de wereldoorlog liggen begraven. Indrukwekkend. Totaal liggen hier 306 slachtoffers begraven waaronder 1 Nederlander.

De tuin is keurig onderhouden en ligt in een prachtige tuin.

Na al deze indrukken en bezoeken van diverse tempels vinden het voor vandaag welletjes en sluiten de dag af met een heerlijke Ayurveda stoom massage.

Als herboren hervatten we de terugreis naar het hotel.

9/2 Vandaag hebben we ons zelf een rustdag toe bedeelt. Betekend verslag voor de website maken en de foto’s erbij zoeken. Straks even de stad in lunchen en daarna met de tuktuk naar de Tempel van de Tand en de botanische tuin. Meer hierover de volgende keer.

Zonnige groet Cor & Diety

Greetje

Jullie hebben ondertussen al het het en ander gezien van Sri Lanka en is de o.a. natuur niet prachtig? Je kunt wel stellen dat het land 'boeddha' ademt! Ook het hindoe gebeuren niet te vergeten! Maar ongelofelijk het verkeer wat een hectiek! De rustdag en de massage hebben jullie helemaal verdiend! Winterse groet??, ????

janke

Geweldig wat beleven jullie veel op 1dag.geniet ervan veel plezier samen.

Willy van der Meer

Wat mooi die verslagen en foto's prachtig heb weer genoten van je verslag

Ger

Wat weer een mooie ervaring met al die belevenissen,zo te zien ziet het er allemaal veelbelovend en relax uit .
mooie foto's met jullie verslag erbij mooi doorgaan zo ,kunnen wij allemaal ook een beetje van de reis genieten die jullie ondernemen.

Janni

Mooi verhaal en prachtige foto,s