rondreisazie.reismee.nl

Bijwonen huwelijksceremonie van een Hindoestaans huwelijk op Bali.

Door onze gids Dana die met ons een aantal dagen het mooie Bali heeft verkend waren wij uitgenodigd voor de trouwerij van zijn broer. Vandaag was het dan zover wij zouden rond 6.30 uur opgehaald worden omdat de ceremonie om 7.00 uur vanochtend ging starten.

Dat was dus de wekker zetten gisteravond.

Om 5.15 uur vanochtend rammelde bij ons de wekker. Dat is weer even wennen. Het ontbijt werd geserveerd op ons terras want normaal is het ontbijt tussen 7.30 en 10.30 uur. Goeie service dus.

Ook hier werkt de whatsapp want om 6.00 uur kregen wij een berichtje dat de hoge priester de ceremonie een uur had uitgesteld. Ook dat is Bali. Geen probleem kunnen wij rustig van ons ontbijt genieten en van de vogels die het hoogste lied zongen ook dat heeft z’n charme.

Rond 7.30 uur komt Dana voorrijden. Hij heeft voor ons beiden een sarong meegenomen die we omgeknoopt krijgen en Cor krijgt ook nog een hoofddeksel op.

Daarna op naar zijn dorp Buruan.

De ceremonie vind plaats op het woonerf van de familie. Dana woont met zijn familie totaal 50 personen op een groot woonerf waar ze met elkaar samen wonen.

Onderweg verteld Dana ons dat de familie al dagen bezig is met de voorbereidingen voor de totaal 400 mensen die uitgenodigd zijn. Een huwelijks feest duurt nl. 4 dagen en naast de familie zijn vrienden en dorpsgenoten uitgenodigd. De huwelijks ceremonie duurt 3-4 uur en vind plaats op de eerste dag.

Totaal zijn er 4 varkens geslacht voor o.a. de saté en de gerechten bij de rijst en zijn er vele kilo’s rijst en groenten gekookt. De gasten krijgen nl. na afloop van de huwelijks ceremonie een lunch in de vorm van een lopend buffet aangeboden en ook de dagen erna kan iedereen mee eten. Tevens krijgen ze eten mee naar huis in de manden waarin zij het huwelijkscadeau meenamen voor het bruidspaar.

Bij aankomst blijkt dat de ceremonie net is gestart. Wij worden hartelijk ontvangen door de familie.

We kijken onze ogen uit wat ziet dit alles er prachtig, kleurrijk en feestelijk uit. De entree van het woonerf en het woonerf zelf is prachtig versierd. Overal staan ook offerbakjes, bloemen en wierook. Wat ontzettend veel werk, geld en tijd is hier aan gespendeerd. Geweldig mooi.

De bruid en bruidegom dragen schitterende ”gewaden” en een prachtig hoofddeksel. Het bruidspaar wordt geflankeerd door jonge mannen en vrouwen die tijdens deze ceremonie de stap naar volwassenheid maken. Zij worden nl. door de priesteres zij is getrouwd met de hoge priester door een rituele inwijding hierop voorbereid.

Ondertussen zijn er mannen die tijdens de ceremonie een muziek instrument bespelen en zijn er vrouwen en mannen die door bepaald gezang dit alles begeleiden.

Wij kijken onze ogen uit en maken ontzettend veel foto’s. Jong en oud is vertegenwoordigt. De vrouwen uit het dorp dragen manden op hun hoofd waar de cadeaus inzitten voor het bruidspaar. Dit bestaat o.a. uit 1 kilo rijst, doosje eieren en andere etenswaren.

Dus voorlopig voedsel genoeg voor het nieuwe paar.

De ceremonie naar volwassenheid bij de jonge mannen en vrouwen die het bruidspaar begeleiden bestaat o.a. uit het slijpen van 6 voortanden grrrrrrrrrrrr. een pijnlijk geheel.

Ze nemen eerst plaats op een soort verhoging waar ze iets tussen de tanden krijgen en de hoge priester met een soort hamer en beitel op de voortanden tikt. Dit alles weer onder gezang, wierook, offerbakjes enz. Daarna worden ze steeds 2 bij 2 uitgenodigd op de ontmoetingsplaats waar ze plaats nemen op het grote bed en dan worden de tanden volgens een bepaald protocol geslepen.

Na dit alles zijn ze dus volwassen. Ja het is maar hoe je het bekijkt

De huwelijks ceremonie gaat gepaard met veel offerringen, zingen, muziek maken en wierook. Het geheel duurde 3 uren.

Helaas verstaan wij geen Balinees dus wat er gezongen en gezegd is geen idee.

Na afloop hebben we genoten van een heerlijke lunch en gesproken met diverse familieleden en dorpsgenoten. Iedereen vond het geweldig dat wij aanwezig waren en wij vonden het fantastisch dat we uitgenodigd waren.

Het bruidspaar en de familie vond het geweldig dat wij er waren en hebben ons vele malen bedankt voor onze aanwezigheid. Wij vonden het geweldig dat zij ons hadden uitgenodigd een prachtige ervaring en Cor heeft hele mooie foto’s gemaakt dit is onze bijdrage voor hun huwelijk. Ze waren hier ontzettend blij mee want dit kennen zij weer niet een fotograaf die de dag vastlegt.

Rond 12.30 uur zijn we weer vertrokken naar ons hotel. We werden tevens uitgenodigd om 's middags nog met hen mee te gaan naar de 3 tempels in het dorp en daarna naar het dorp van haar ouders. Maar zo vonden wij het prima. Een hoofd vol indrukken en heel veel foto’s rijker zijn we daarna door Dana weer ''thuis” gebracht.

Kortom een geweldige ervaring die we voor geen goud hadden willen missen. Ik merk dat ik het lastig vind om weer te geven wat er nu precies gebeurt is het is te veel om allemaal te benoemen. Wij zijn heel blij met deze ervaring.

Daarnaast werden wij bij ''thuiskomst” verrast met een offerbakje voor de deur geregeld door het personeel.

Sampai jumpa lagi tot ziens.

Cor & Diety

jannie