rondreisazie.reismee.nl

Gili Air een paradijsje op aarde

Woensdag zijn we na een fantastische tijd op Bali vertrokken naar het eilandje Gili Air. Ruim 1.5 uur met de bus naar Padang Bai en daarna nog met de boot zo’n 1.5 uur varen naar Gili Air.

Dit eilandje ligt voor de kust van Lombok en Gili Meno. Deze eilanden hebben wij dan ook dagelijks in het vizier en kunnen op Lombok de terrasrijstvelden zien liggen en op Gili Meno de mooie stranden aan de kust.

Geweldig wat mooi.

Het is hier in één woord fantastisch. Gili Air voelt als een paradijsje op aarde zo mooi.

Het eiland is klein als je een rondje eiland loopt wat wij dagelijks doen dan heb je er 5 km opzitten. Totaal hebben we dan ook in ieder geval 35 km gelopen deze week en dit is toch maar mooi mee genomen. Er zijn geen verharde wegen op dit eiland alleen zandpaden. Het aantal inwoners is circa 1500 men woont in kampongs bij elkaar.

De kampongs zijn soms deels omheind met een hek of bamboehek. In de kampong leven meerdere gezinnen bij elkaar. De meeste huizen zijn van steen of rietmatten. De kippen, koeien en katten scharrelen om huis. Het ziet er erg gemoedelijk uit.

Er zijn hier geen auto’s alles gebeurt met paard en wagen ook ons vervoer van de haven naar het hotel. Geweldig een klein paardje en een klein wagentje. Cor en ik pasten er met de bagage net in en de koetsier op de bok.

Daarnaast rijden er geen brommers maar elektrische scooters dus geen lawaai en benzine dampen. Je kunt ook een fiets huren maar gezien de vele zandpaden zien we menig toerist zwoegen en van de fiets afstappen wij lopen dan ook liever.

Gili Air is in tegenstelling tot Bali geen Hindoe eiland maar een Islamitisch eiland. Dus geen tempels en ceremonies wel een Moskee. Deze horen wij 's ochtends vroeg om 5 uur al over het eiland schallen en daarna nog enkele malen per dag.

Maar dit went en is niet storend.

Ondanks dat het een Islamitisch eiland is er aan alcohol geen gebrek er staat alleen nergens varkensvlees op de menukaart maar dat missen we niet.

Via internet hadden we een hotel geboekt wat er flitsend uitzag maar bij nader inzien viel dit toch wel tegen. Naast ons stond een klein resort met 6 huisjes met leuke terrasjes er voor. Bij informatie bleek er nog ééntje vrij. Daar hoefden we niet lang over na te denken dus gelijk gereserveerd en ons gereserveerde hotel gecanceld.

Hier hebben we geen spijt van. Vanaf ons terras hebben we een mooi uitzicht op strand, zee en op Gili Meno.

Het is nog laag seizoen en lekker rustig. Elke dag heerlijke temperatuur en buiten vertoeven.

We starten 's ochtends met een ontbijt aan het strand en eindigen daar 's avonds met eten of een lekker biertje heerlijk. Genieten!!!!!!!

Tussendoor doen we ons rondje eiland en proberen we te snorkelen. Na mijn mislukte poging in de Filipijnen ben ik iets voorzichtiger geworden.

Cor gaat voor de volle 100% ik ben hem af en toe ''uren” kwijt dan snorkelt hij de hele zee rond (beetje overdreven natuurlijk). Helemaal enthousiastst komt ie dan weer terug met mooie foto’s die hij gemaakt heeft van de onderwater wereld.

Er schijnen hier ook schildpadden te zitten in de straat van Lombok een aantal gasten die we spraken hebben schildpadden gezien. Dat is natuurlijk helemaal kicken. De onderwater wereld is heel fascinerend. Je ziet de mooiste vissen en koraal voorbij komen.

De eerste dagen was het erg bewolkt en hebben we veel regen en onweer gehad maar de temperatuur blijft aangenaam.

Je moet niet vreemd opkijken dat de stroom er hier zo’n 2 of 3 keer per dag af vliegt. Maar dit went zelfs als je zoals Cor op zo’n moment onder de douche staat en er geen warm maar koud water uit de kraan komt en het aardedonker om je heen wordt. Een echte bikkel!!!!!

Wij genieten hier volop van dit relaxte leventje.

Aan het strand heb je heerlijke stoelen of hangbanken/hangmatten waar je in de kussens heerlijk kunt relaxen en genieten van de New Age muziek. Dick zou wel zeggen brei muziek er zit geen eind en begin aan maar wij genieten ervan en het past hier helemaal in deze sfeer. Een heerlijke mango juice erbij Ger net zoals jij hem graag wilt nl. mango’s in de blender zonder ijs!!!! Verrukkelijk ik lust er wel pap van.

Natuurlijk ook niet te vergeten de heerlijke massages dit past ook helemaal in dit leventje, het ontzettend lekkere eten en de fantastische zonsondergang. Kortom genieten voor meer dan 100%

De lokale bevolking maakt ook een heel relaxte indruk zit heerlijk buiten te keuvelen of hangt tussen de bomen in een hangmat. In kleine winkeltjes proberen ze hun koopwaar aan de man/vrouw te brengen maar als je niks wilt ook prima ze dringen niet aan.

Vandaag onze laatste Gili dag. Hij begon zo stralend maar tijdens onze dagelijkse wandeling kwam er toch een stortbui niet te kort!! Gelukkig was er een Spa in de buurt waar wij ons lekker hebben laten verwennen met een heerlijke voetmassage.

Daarna toch met een beetje regen weer vertrokken en ja hoor na zo’n 500 meter begon het weer te plenzen dan maar de eerste de beste strandtent in duiken voor een drankje en een hapje.

Helaas voor ons bleef het echter regenen en echte diehards zoals wij lopen dan toch maar in de regen de laatste 3.5 km. ''huiswaarts”. Bij regen wordt het hier niet koud maar dat scheelt. Drijfnat kwamen we aan daarna lekker onder de douche en we zijn er weer.

Vanavond de koffer inpakken en dan zijn we weer klaar voor vertrek.

Morgen 18 februari vertrekken we weer met de boot naar Bali waar we een paar dagen zullen doorbrengen in Ubud. Op 19 februari zijn we nl. uitgenodigd voor een Balinees huwelijk en dat maak je niet zo vaak mee in je leven.

Hier over later meer.

Sampai jumpa lagi tot ziens.

Cor & Diety

Susanna

Prachtig hoor!!

dietydevries@gmail.com

Dank je wel Susanna. Helaas is het niet gelukt om de foto's te plaatsen. Door het ontzettend trage internet. Cor schoot al helemaal in de stress????en dat moeten we niet hebben. Staat helemaal haaks op het relaxte gebeuren hier. Morgen vanuit Ubud doen we een nieuwe poging. ????????

Cor

Hoezo STRESSSSSSSSS????

Thea

Hangmatje, Sapje en Muziekje......prima vakantie, hoor!

Minnie

Nou zo te horen vermaken jullie je uit stekend, en Cor je maar niet stressen gewoon genieten zou ik zeggen.
tot horens

Ger

Nou Nou als ik jullie schrijven zo lees zijn jullie al in een aardse hemel terecht gekomen,met allemaal leuke relaxte mensen om jullie heen en met prachtige warmwater plensbuien,hier in ons land is het al lastig om z'n plensdouchekop goed aan het werk te krijgen,de waterleidingen zijn te dun en juliie krijgen hem ook zonder vragen zomaar kado ,mooier kan het toch niet en dan ook nog door een tropisch aqarium zwemmen samen met die mooie vissen en schilpadden .....geniet er maar goed van....Kortom het lijkt mij daar ook net als op de filipijnen een schitterend woonoord.

Grietje

Wat genieten is dit!!

Freek Haan

Het lijkt me dat jullie nu bekend zijn met een aantal heerlijke recepten. Als straks de Indische geuren bij ons de straat doorgaan, dan zal ik me zeker melden.