rondreisazie.reismee.nl

vervolg Ubud

Maandag 9 februari was weer een dag vol met indrukken en prachtige informatie.

Wij hebben samen met Dana onze gids en zijn chauffeur Maday een prachtige toer gedaan over het eiland Bali.

We bezoeken een woonerf waar een Balinese familie woont, de rijstvelden van Jatiluwah dit zijn de mooiste terrassen rijstvelden van Bali en staan op de erfgoed lijst van de Unesco en de Tanah Lot tempel in het zuiden van Bali die in zee staat.

De route gaat weer door vele mooie dorpjes en prachtig rijstvelden. Wij kijken onze ogen uit.

Geweldig wat is dit een schitterend eiland.

Onderweg zien we vrouwen de was doen in de rivier. Dana verteld dat iedereen de was doet (ook hij zelf in het dorp met zijn vrouw en familie) in de rivier.

Bijna niemand beschikt over een wasmachines met uitzondering van de wasserettes.

De was wordt gedroogd langs de kant van de weg of bij de families thuis. Tevens baden de mensen in de rivier omdat ze thuis geen bad of douche hebben. Dit alles is heel gewoon hier.

Op Bali wonen 3.9 miljoen mensen over milieu vervuiling van zeep etc. zullen we het dan ook maar niet hebben op deze weblog.

Onderweg zien we veel bomen waar doeken omheen zijn gecreëerd we vragen ons af wat de betekenis daarvan is. Dana verteld ons dat dit heilige bomen zijn die in het dorp door de hoge priester heilig verklaart zijn. Alle automobilisten die deze boom passeren claxonneren dan en verjagen op deze manier de boze geesten.

Het bezoeken van de familie op het woonerf was heel bijzonder. Hier zie je hoe de families van vader op zoon bij elkaar wonen en leven. Het woonerf wat wij bezochten werd bewoond door een kleine familie.

Het woonerf is omheind je kunt van buiten af niet zien hoe het er uitziet.

Bij elk woonerf is een poort die toegang biedt tot het woonerf en achter de poort staat een muurtje dit ook weer om de boze geesten tegen te houden.

Elk woonerf heeft ook zijn eigen tempel waar 3 keer per dag een offer wordt gebracht en bij hoogtij dagen zoals geboortes, huwelijke enz. en overige ceremonies vaker al naar gelang is voorgeschreven.

In het midden van het woonerf staat een overdekte ontmoetings plaats met een groot bed waar een ieder op kan rusten of gezellig met elkaar kan keuvelen en de dorps nieuwtjes uitwisselen.

Na de geboorte van een kind of het nu thuis of in het ziekenhuis is geboren wordt op het woonerf de placenta begraven. Hier worden ook dagelijks verse ceremonie bakjes bijgezet. Een ceremonie bakje bestaat o.a. uit verse bloem blaadjes, wierook en iets eetbaars maakt niet uit wat.

Er is 1 keuken aanwezig waar de vrouwen 's ochtends vroeg op een houtvuur het eten bereiden voor de hele familie voor de hele dag en dit weg zetten in bakken in de kast. Men eet nooit gezamenlijk maar eet wanneer men honger heeft. Iedereen kan zelf het eten pakken en dus eten wanneer die zelf wil. Dit betekend dat men op Bali altijd koud eten krijgt maar in deze tropische warmte is dat geen probleem.

Op het woonerf slapen alle kinderen in dezelfde ruimte en de ouders hebben hun eigen ruimte. Tevens hebben ze een huisje waarin de rijst is opgeslagen. De opgeslagen rijst is gedroogd maar moet nog wel gepeld. Dit pellen wordt gedaan door een fabriek waar men de rijst brengt en dit wordt betaald in natura. Bij elke 10 kilo gepelde rijst levert men 1 kilo rijst in.

Op dit woonerf maakten wij kennis met de 2 oudste inwoners (65 en 62 jaar) zij onderhouden het woonerf en werken niet meer buitenshuis. De meneer was druk bezig met schoonmaken en zijn vrouw met het maken van crème om je lichaam mee in te smeren.

Onderweg naar Jatiluwah passeren wij weer prachtige rijstvelden en mensen die daarop hard aan het werk waren. Ik blijf me er over verbazen dat het vele zware en omslachtige werk wat het verbouwen en oogsten van de rijst met zich meebrengt niet terug te vinden is in de prijs in Nederland.

Als de landbouw in Nederland al de werkzaamheden op deze manier zouden moeten doen dan zouden de prijzen omhoog vliegen ben ik bang. De rijstvelden kunnen 1 of 2 jaar gebruikt worden voor de verbouw van rijst en daarna gaat men er voor 1 jaar groenten of planten op verbouwen dit om de grond vruchtbaar te houden.

De terras rijstvelden van Jatiluwah zijn in 1 woord geweldig. Ziet er schitterend uit en wij mochten een wandeling maken door deze rijstvelden. Fantastisch en indrukwekkend!!!!!!!!!

In Jatiluwah wordt witte en rode rijst verbouwd. De rode rijst kan 1 keer per jaar geoogst worden en is vitamine rijker dan de witte. De witte rijst wordt 2 keer per jaar geoogst.

Tanah Lot is een tempel die in de Indische oceaan staat en die je alleen kunt betreden bij eb. Wij hadden de ''pech” dat het vloed was. We hebben dan ook geen idee hoe het er van binnen uitziet.

Wij hadden weer een fantastische dag. Voldaan en vermoeid van alle indrukken doken we vroeg het nest in.

Vandaag is dan ook een relax dag geworden en woensdag 11 februari vertrekken wij voor een weekje naar Gili Air dit is een klein eiland voor de kust van Lombok. Geen idee hoe het daar is met wifi. Wij laten weer iets van ons horen als daar mogelijkheid voor is.

Sampai jumpa lagi tot ziens.

Cor & Diety

Betty en Fokke.

Mooi reisverslag en indrukwekkend hoe de mensen samen wonen en leven. Een cultuur die wij zo niet kennen. Prachtige foto's van de rond reis en we wensen jullie veel plezier met jullie volgende trip.
Groet, Betty en Fokke.

Ger

Nou nou is valt weer veel te ontdekken hoe goed en vredig de wereld kan zijn,ook hier zie jullie en wij weer wat de levenskracht van goed samenwerken is,ieder heeft zo zijn levens taak en niemand hoeft zich zorgen te maken over al die overtollige materie en show producten waar wij veel zorgen over hebben, zo van pas op mijn mooie tafel mag niet vies of gebruik worden ,stel je voor als er een krasje op komt......ik mag dat leven daar in die wereld wel.
Het zal mij benieuwen hie het op Lombok gaat ...goede reis verder .......Groet Ger

Herrie en Minnie

Hoi Cor en Diety wat weer geweldig wat jullie daar allemaal zien en meemaken en dan al die mooie foto's van die rijstvelden en trouwens worden mensen daar niet zo oud op die woonerfen.
Veel plezier en tot horens.