rondreisazie.reismee.nl

Ubud

Donderdagmiddag arriveren wij in Ubud. Ubud is een prachtig levendig stadje. Veel leuke winkels met boeddha’s, houtsnijwerk, kleding enz. en 's avonds is er veel vertier op de terrassen met live muziek.

Ons hotel ligt heerlijk centraal dus te voet kunnen wij ons hier prima verplaatsen.

Vrijdagochtend maken wij kennis met Dana. Dana is een Indonesiër die als gids voor toeroperators heeft gewerkt en nu ZZP’er is. Hij heeft Nederlands gestudeerd en heeft daardoor veel Nederlandse klanten.

Wij nemen met hem het programma door wat wij graag willen zien op Bali en plannen zaterdag en maandag om met hem rond toeren.

Vrijdagmiddag brengen Cor & ik een bezoek aan het Monkey Forest dit is een stukje jungle in het centrum van Ubud waar zo’n 350 langstaartmakaken verblijven.

Dit blijft altijd boeien. Er waren heel veel jonkies en natuurlijk vond er onderling het nodige vlooiwerk plaats.

De apen zijn gewend aan mensen en soms behoorlijk brutaal. Eentje sprong er op mijn nek maar door de schrik gaf ik een gil en nam hij gelijk de benen. Toen Cor en ik even op een muurtje gingen zitten om het schouwspel om ons heen te bekijken ging er een aap met mijn fles water vandoor en probeerde hij op veilige afstand z’n tanden erin te zetten.

Een andere aap pikte mijn Maleisische hanger van mijn camera en dacht een lekker hapje te hebben helaas was het niet eetbaar. Maar hij verdween ermee in de jungle…. …..ja en daar kan ik niet tegenop.

We hebben ons prima vermaakt.

Zaterdag vertrekken wij met Dana en zijn chauffeur Maday voor o.a. een tocht langs prachtige terrasrijstvelden, de Koningsgraven Gunung Kawi, de vulkaan met het Baturmeer, het dorp waar de mooiste Garoeda’s uit hout worden gesneden, The Holy Spring en de waterval.

Het is weer een prachtige route. We rijden door allerlei dorpen en prachtige groene natuur. Ondertussen krijgen we van Dana heel veel informatie over een aantal gebruiken op Bali.

De familie’s leven op Bali allemaal bij elkaar op een afgebakend en ommuurd terrein. De mannen blijven na hun huwelijk hier wonen met hun vrouw en dat betekend dat de vrouwen die trouwen automatisch bij de familie van de man op het erf komt wonen.

Dana woont zelf ook met zijn vrouw en dochter in de gemeenschap van zijn familie. Hij is de oudste zoon en is verantwoordelijk voor de zorg van zijn ouders als deze niet meer kunnen werken en geld verdienen.

Families helpen en zorgen voor elkaar als dat nodig is en dit geldt ook voor een dorps gemeenschap. Ieder dorp heeft zijn eigen tempel en basisschool. In ieder dorp is een hoge priester waar je de belangrijkste zaken zoals huwelijk en begrafenis mee afstemt en de andere zaken worden besproken met de tempel priester.

Dit betekend dat je dus niks beslist zonder raadpleging cq afstemming met de priester en altijd zijn toestemming nodig hebt.

De Balinees kent vele rituelen en ceremonies. Ze hebben een eigen kalender waarop ook alle belangrijke items staan aangegeven zoals wanneer is een geschikte tijd of dag voor een huwelijk of begrafenis.

Als iemand komt te overlijden wordt het lichaam gebalsemd en gaat de familie aan de hoge priester van de tempel vragen wanneer de beste dag en tijd is om het lichaam ''tijdelijk” te begraven.

Mensen die tot de lage kasten behoren worden eerst tijdelijk begraven en binnen 5 jaar worden de botten opgegraven en worden dan gecremeerd dit alles ook weer na overleg met de priester. Daarna wordt de as verstrooid in zee. Tussentijds vinden dan weer de nodige ceremonies plaats met offeranden enz.

De mensen die behoren bij de hogere kasten worden gelijk gecremeerd.

Voor een huwelijk (samen wonen is er hier niet bij) wordt ook aan de hoge priester toestemming gevraagd welke dag etc. dit kan plaatsvinden. Ook hiervoor zijn weer de nodige ceremonies van toepassing.

Zo vertelde Dana ons dat zijn broer toestemming heeft gekregen om op 19 februari te trouwen en hij van de priester zijn a.s. vrouw op 6 februari naar het dorp mag halen om al bij zijn familie te gaan wonen.

Dagen van te voren is de familie bezig om voor alle gasten eten te koken. Wij zijn ook uitgenodigd voor deze dag. Dat is natuurlijk fantastisch want hoe vaak krijg je de kans om een Balinees huwelijk bij te wonen. Wij zullen dan ook zeker van de partij zijn.

Cor kan dan tevens een mooie bruidsreportage voor hun maken.

Onze rondtoer was fantastisch. We hebben genoten van prachtige terrasrijstvelden waar we doorheen mochten lopen. Schitterend. Naar beneden heel veel traplopen en dan via smalle paadjes langs en door de rijstvelden. Prachtig maar keihard werken voor de mensen die op de rijstvelden werken. Te bedenken dat zij dagelijks al die trappen op en af moeten ook met de oogst dat is behoorlijk zwaar. Daarnaast staan ze dagelijks in het water en soms erg in de drab te werken en in de volle zon.

Bezoek aan Gunung Kawi waar de koningsgraven zijn uitgehouwen in de rotswand was wederom veel traplopen meer dan 200 treden naar beneden geen probleem maaaaaaaaar omhoog oei,oei dat komt er op aan. Ook dit was het allemaal waard en natuurlijk goed voor onze conditie. Hier waren wel heel veel souvenirs winkeltjes aanwezig die allemaal zo’n beetje dezelfde artikelen aanprijzen. De concurrentie si moordend op deze manier.

Bezoek aan de The Holy Spring. Wat een happening.

Op deze plek staat een tempel en is een grote wel waar het heilige water uit de grond komt en duizenden bezoekers trekt.

Zaterdag waren er ook veel Balinezen en inwoners van Java die hier een bezoek brachten en via bepaalde rituelen in volle bepakking het heilige water ingingen. Ook hier werden weer vele offerbakjes achtergelaten.

Op weg naar de vulkaan passeren we het dorp waar uit hout de prachtigste Garoeda’s gesneden worden. De kinderen met name de zoons wordt al op hele jonge leeftijd de houtsnijkunst bijgebracht.

De vulkaan en het Batumeer was gehuld in een dikke wolk maar tijdens de lunch trok de wolk weg en konden we toch nog mooie foto’s maken.

Op de terugweg hebben we nog een mooie waterval bezocht en toen zat de toer erop heel veel indrukken. Prachtig!!!!!!

Zondag 8 februari hebben we een kookles gedaan in ons hotel. Geweldig wat leuk en lekker.

's Ochtends om 7 uur gingen we met Lasmi (medewerkster van het hotel) naar de markt om inkopen te doen. De markt is hier elke dag van 's ochtends 04.00-09.00 uur. Wat een spektakel.

Als wij aankomen is het een drukte van belang. Alle koopwaar zit in manden of ligt op de grond met de verkoopster op een krukje of zittend op de grond er achter. Veel groente, fruit, bloemen en mandjes voor de ceremonies enz. Als je iets koopt is afdingen een must en nog leuk ook.

Na de markt gaan we aan ons ontbijt de nasi goreng is weer erg lekker en daarna starten we met de kookles.

Eerst gaan we met Lasmi de tuin van het hotel in om daar nog de nodige groenten en kruiden te plukken en daarna aan de slag.

Geweldig met een hoop lol kregen we onder deskundige leiding van Lasmi en Augustina de kok uitleg over de Balinese keuken en hoe we de gerechten voor vandaag moesten bereiden. Alles handmatig en niks geen kant en klare pakjes saus, kokosmelk enz.

We hebben een heerlijk rijstgerecht met groenten, soep en natuurlijk de voortreffelijk saté en pindasaus gemaakt en dat alles op ons verzoek lekker spicy. Na afloop hebben we gesmuld van dit alles en gaan thuis in ieder geval de pindasaus maken. Heerlijk!!!!

Daarna relaxen bij het zwembad maar helaas na 15 minuten kwam er regen dus snel naar binnen.

Morgen gaan we een bezoek brengen aan de mooiste terrasrijstvelden van Bali en aan de tempel Tana Lot deze tempel ligt in zee en is alleen bereikbaar bij eb waar je de mooiste zonsondergang kunt meemaken. We zullen het zien.

Sampai jumpa lagi tot ziens.

Cor & Diety

sieta

Weer genoten van je verslag, prachtige reis weer, nog heel veel plezier met je broer.

Annigje

Een droomreis!

jannie

Mooi verhaal en prachtige foto,s

Ger

Dit is werkelijk prachtig,mooi doorgaan zo met al die mooie avonturen en ontmoetingen,veel plezier en genieten maar.

Herrie en Minnie

Hoi Cor en Diety wat weer een prachtig verhaal, en dan al die mooie foto s geweldig, heerlijk om dit te mogen zien en te lezen, geniet er maar van, tot horens