rondreisazie.reismee.nl

Aankomst Bali

Ons uitzwaai team Peter & Aukje, Ger & Jannie hebben ons zondag 1 februari naar Schiphol gebracht. Hier hebben we na een voorspoedige reis weer als vanouds bij Per Tutti een heerlijk broodje gegeten. De uitzwaaiers weer op weg naar Friesland en wij op naar de taxfree shops.

Na een voortreffelijke vlucht met KLM komen wij maandag 2 februari om 20.00 uur plaatselijke tijd aan in Denpasar.

Na de nodige maatregelingen zoals het kopen van een visum en het pinnen van Roepia’s ( voor € 187,00 krijg je 2 miljoen 5 honderdduizend Roepia’s dit is een hele portemonnee vol) gaan we met de taxi naar ons hotel in Sanur.

Sanur ligt vlakbij de hoofdplaats Denpasar.

Ons hotel is klein maar knus en beschikt over 7 kamers en ligt niet in een toeristisch deel. 's Ochtends als ontbijt starten wij met een heerlijke nasi goreng (moeten we thuis vaak niet aandenken) en het smaakt heerlijk.

De 2 dagen in Sanur hebben we heel relaxt door gebracht nl. een fantastische massage en voor de rest lekker op een strandbed onder de parasol en genieten van de heerlijke maaltijden.

Op het strand van Sanur is ook alles nog rustig de drukte hier is van juni t/m half september vertelde de strandhouder ons. Het Kuta strand aan de andere kant van Denpasar is veel toeristische en drukker maar wij vinden het prima zo. Geen geleur met allerlei koopwaar en keiharde muziek echt iets voor ons ''oudjes”.

Doordat elk gezin 3 keer per dag een offerbakje op straat voor zijn huis zet en hier als vast onderdeel wierook inzit ruikt het heerlijk naar wierook op straat.

Woensdag 4 februari vertrekken we naar Ubud. Wat een mooie tocht. Langs de weg die door de dorpen gaat passeren we een aantal dorpen met een lange geschiedenis van artistieke activiteiten.

Mas is beroemd om zijn prachtige houtsnijwerk, Celuk om zijn zilverwerk en Batubulan om z’n stenen sculpturen. Prachtig om dit alles te mogen aanschouwen. Daarnaast mogen we genieten van mooie rijstvelden en een prachtige groene natuur.

In Batubulan maken we een stop om te genieten van De Barong Dans. Niemand weet wat het woord Barong betekent.

Bali kent verschillende typen van Barongs. De naam van de Barong hangt af van het type masker dat de Barong draagt. Voor de Balinees is de heiligste Barong, de Barong ket of keker. Deze Barong is zuiver mythologisch en dit optreden hebben wij gezien.

Heel erg leuk en spectaculair.

In dezelfde plaats hebben wij Sari Amerta bezocht waar men nog het batikken met de hand doet. Op de witte stof worden de batik motieven getekend met potlood. De potloodlijnen worden beplakt met was aan beide kanten.

De delen die wit moeten blijven worden ook bedekt met een laag dikke was en dan wordt de rest van de stof handmatig ingekleurd waarna diverse verfbaden volgen enz. Al met al een zeer intensieve bezigheid.

Erg interessant om te zien.

Tevens hebben we een bezoek gebracht bij een thee en Loewak koffie proeverij. Deze ligt in een prachtige groene omgeving heerlijk rustgevend.

De Loewak is een nachtdier en loopt 's nachts rond in het park en eet de bessen gaat dan terug naar z’n slaapkooi waar hij de hele dag ligt te pitten.

Het meest belangrijk hier is dat er koffie gemaakt wordt van de uitwerpselen van de Loewak. Een intensief gebeuren.

De uitwerpselen van de Loewak worden grondig gereinigd en de koffieboon komt te voorschijn. Na het drogen van de bonen en diverse andere handelingen wordt er koffie van gemaakt.

Wij mochten na een gratis thee test van 12 verschillende soorten ook de koffie á € 3,50 proeven. Uiteraard maak je van die gelegenheid gebruik. De koffie smaakte goed maar om nu te zeggen ipv Nespresso doen we de Loewak koffie dat nu ook weer niet. Uiteraard is er na afloop van deze ceremonie gelegenheid om thee en koffie te kopen. Wij schrikken van de prijs 200 gram thee kost ca. € 13,— dit is ons toch echt te gortig.

Als laatste stop op deze rit hebben we een bezoek gebracht aan een schildersatelier waar prachtige schilderijen hingen. Uiteraard ook te koop maar wie weet komen we hier nog terug.

En dan zijn we in Ubud maar hierover later meer.

Sampai jumpa lagi tot ziens.

Cor & Diety

Betty en Fokke

Wat een "strondverhaal" en dat voor die prijs. Het ziet er allemaal relaxt uit dus stress komt niet voor in het Balinese
woorden boek. Geniet ervan en wat ons betreft in noflijke vakantie. Wij houden(jullie) het in de gaten????

eppie&sjoeke

mooi'e foto's en leuk verhaal kijken uit naar volgend verslag

jannie

Mooi verhaal Diety en er maar lekker van genieten

Grietje

Wat weer een mooi reisverslag en foto's, we genieten mee.

Annigje

Wat een mens toch voor een kopje ´stront´-koffie betalen moet, zeg. Enfin, als ge maar leut hebt (en zo te lezen hebben jullie dat samen volop). Silakan minum!

Ger

mooi koffie vehaal ,maar de Loewak koffie is niet voor iedereen bestemd,alleen voor speciale echte koffie drinkers en de prijs is niet duur,even rekenen...Ik betaal voor een pot nescafe gold ong €7,00 voor 120 koppen koffie ook 200gram.
Dat is €7,00 gedeeld door 120=€0,06 per bakje
Nu die speciale Loewak koffie 200gr €13,00 gedeeld door 120= ong €0,10 per bakje ...en dat is niet duur voor wel een heel speciaal lekker bakje Loewak stont koffie. Alleen jammer dat ik niet van de partij was ,want ik ben een echte koffieleut.!!!!!!!aan de kleur kan het niet liggen die is direkt al goed.