rondreisazie.reismee.nl

Onze tijd in Maleisië.

Onze tijd in Maleisië.

Ons reisdoel was om na 2 dagen Bangkok met de trein naar Singapore te reizen. Deze 50 uur durende treinreis hadden we ontdekt op internet en leek ons wel wat. Na een bezoek van een paar dagen aan Singapore wilden we dan via Maleisië weer richting Thailand gaan.

Het liep ietsje anders. Het bleek nl. dat wegens werkzaamheden aan het spoor (ja ook hier) er geen trein naar Singapore ging. Nou dan ons plan aanpassen en met de trein (23 uur) naar Butterworth ( dit ligt net over de grens van Thailand) en vandaar in omgekeerde richting door Maleisië trekken.

Maleisië is een schitterend land prachtig groen, heel veel palmbomen, kokosbomen enz. Er zijn nog prachtige natuur gebieden zoals bv. de Taman Negara waar wij een groot deel door heen gereisd zijn.

Het is echter jammer dat er veel afval zo op straat wordt gegooid. Overal kom je bergen plastic zakjes, blikjes, lege flesjes, take a way bordjes enz tegen. Niemand voelt zich geroepen om dit op te ruimen. Dood zonde zo gaat een prachtig land naar de ……. De temperatuur zoals wij die hebben ervaren was heerlijk. Het was lekker warm we voelden de zon maar zagen hem meestal niet. Veel bewolking maar ik vermoed dat dit in ons voordeel heeft gewerkt want anders is het ws. bloedheet en kun je niet zoveel ondernemen.

Door de moesson hadden we af en toe een fikse bui en was het helaas niet mogelijk om te snorkelen. Dat laatste was erg jammer maar wie weet een volgende keer.

De afstanden zijn soms erg groot en de wegen niet altijd goed of veel klim werk waardoor je veel reistijd kwijt bent.

Onderweg heb je de mooiste uitzichten en moet je niet vreemd opkijken als er plotseling een apenfamilie opduikt. Heel erg leuk trouwens. Alleen jammer dat dan net het fototoestel in de kofferbak ligt.

Prachtige vogel geluiden hebben we gehoord ook van de oei,oei vogel. Wij werden soms verrast door prachtige vogel concerten.

De bevolking is ontzettend aardig en niet opdringerig. De mensen zijn erg behulpzaam en de meesten begroeten je uitbundig. Op straat vragen ze waar je vandaan komt, waar je geweest bent, roepen welkom en hello van jong tot oud,ook jonge moslima knopen een gesprek met je aan.

Heerlijk eten en over het algemeen lekkere geuren door de open riolering komt er soms een ander geurtje op je pad maar dat is meestal maar even. Je moet niet verbaast zijn als je het eten in gedeelten krijgt en bv de rijst naar binnen hebt gewerkt en daarna de groenten en kip arriveert.

Vooraf hebben wij ons niet gerealiseerd dat er zoveel moslims wonen in dit land. Maleisië is een smelt kroes van nationaliteiten maar moslims hebben (is onze indruk althans) de overhand. Jonge meiden lopen hier al op hele jonge leeftijd met een gekleurde hoofddoek. Op straat geeft dit een kleurrijk beeld.

Daarnaast kom je prachtige moskeeën tegen.

Het verkeer rijd vrij gedisciplineerd er zijn weinig verkeersborden en je komt ook weinig politie tegen. Het straatbeeld met name in de kleinere plaatsen wordt hoofdzakelijk bepaald door scooters en auto's.

Cor en ik hebben een fantastische tijd gehad deze 4 weken. We hebben samen hele mooie dingen gezien en meegemaakt dit levert weer prachtige herinneringen op aan een schitterend land en mooie mensen hier.

Bij dit laatste denken we bv aan de hard werkende jonge mannen afkomstig uit Nepal en Myanmar op het mooie Bounty eiland Perhentian. Schitterend om te zien en mee te praten hoe zij in het leven staan. Heb ik respect voor.

De mevrouw in de cd winkel waar wij op de een of andere manier naar binnen werden getrokken en waar hele mooie jazz muziek op stond. Zij had een prachtige collectie jazzmuziek (dat zie je niet veel in Azië) waarvan oa. ook bij mij veel van in de kast staan. Daarnaast hing de zelfde poster van Dexter Gordon ingelijst bij haar aan de muur die ook bij Cor hangt. Toeval….???? Geen idee maar het bezorgde ons allebei kippenvel. Ze vertelde zo enthousiast over de muziek en liet ons een mooie cd met een vette sax horen en ja hoor allebei verkocht. Hebben we thuis ook nog wat om van te genieten.

De taxichauffeur die ons samen met zijn vrouw naar de oostkust bracht en zo kunnen we nog wel even door gaan. Wij hebben genoten en hopen dat jullie via deze een beetje indruk hebben gekregen van onze vakantie.

Zaterdag zijn we weer in Bangkok aangekomen en morgen 4 maart vertrekken wij van hier uit naar Amsterdam. Wij hopen daar om 18.35 uur in goede gezondheid aan te komen en zullen warm onthaalt worden door Aukje, Jannie en Ger.

We zijn zien er naar uit om iedereen weer te ontmoeten en ook beginnen de "visioenen" van hutspot, stampot boerenkool en hachee weleen heel klein beetje te spelen. Ondanks het heerlijke eten hier trekt dat ook weer.

Wij willen jullie bedanken voor je reacties en graag tot een andere keer.

Selemat jalan Cor & Diety