rondreisazie.reismee.nl

Kuala Terengganu en Tanah Rata.

Kuala Terengganu en Tanah Rata.

Na een rustige boottocht arriveren we om 8,30 uur in Kuala Besut. Er staan al de nodige taxi's te azen op passagiers. Wij besluiten ook om een taxi te nemen. De rit duurt ca 1,5 uur. Ons hotel in Terengganu ziet er prima uit. Onze kamer op de 11de etage heeft uitzicht op zee. Kunnen we nog even nagenieten.

's Middags hebben we de Chinese wijk verkent deze is niet erg groot maar is leuk om door heen te wandelen en de nodige biertjes in te slaan. Ook hier nl is het merendeel van de bevolking Moslim.

Cor en ik laten ons verleiden om voor € 2,50 een half uur lang in een voeten badje te gaan zitten. Het verhaal wat we te horen krijgen is dat vanuit de voeten een soort detoxen (afscheiding) plaatsvind en je door de kleuring van het water kunt afleiden wat je evt. "lichamelijke gebreken" zijn.

Nou bij mij lijkt dat niet zo best het water kleurde behoorlijk donkerbruin met rode vlokken, bubbels en vetafscheiding. Voor Cor zien de voorspellingen er gunstiger uit.

Nou ja ik kan er niks aan doen de tijd zal het uitwijzen.

Tevens hebben we een bezoek gebracht aan de Pasar. Dit is een grote markt voor het merendeel overdekt. Er is van alles te koop kleding, groente & fruit, heel veel kruiden, vis enz.

Sommigen staan hun waren echt luidkeels aan te prijzen anderen zijn nog niet helemaal wakker en slapen lekker boven hun koopwaar. Prachtig wat een kleuren en geuren ( al hoewel niet alles lekker ruikt) het was zeker de moeite van een bezoek waard ondanks dat wij niks nodig hebben.

Maandag hebben we een bezoek gebracht aan de Crystallic Moskee (niet te verwarren met Crystallic in Leeuwarden) en de drijvende Moskee.

Met name de Crystallic Moskee was een bezoek meer dan waard. Cor en ik mochten naar binnen maar dan wel met lange jas en hoofddoek om. Een imponerend gebouw. We hebben een paar foto's gemaakt zodat jullie ook kunnen meegenieten.

Buiten schoten een paar jonge moslima Cor aan voor een praatje ja hij is hier wel in trek bij de dames.

Kuala Terengganu is een leuke stad met aardige mensen iedereen groet je. De jonge moslima meisje giebelen als ze ons zien en sommigen komen op ons af om een praatje te maken. Heel veel mensen groeten en roepen welkom zelfs vanuit rijdende auto's en vragen waar we vandaan komen.

Wij hebben de indruk dat in deze stad niet veel Europese toeristen komen. Wij hebben deze dagen maar 4 Europeanen gezien de rest allemaal van Chinese, Pakistaanse of Maleisische afkomst. In Kuala Terengganu bepalen net als op veel andere plaatsen de scooters het straatbeeld.

Dinsdag 19/2 vertrekken wij wederom met de taxi voor een rit van 5 uur naar TanahRata. Dit is een dorpje in de Cameron Highlands.

De rit van Terengganu naar Tanah Rata was erg mooi. We rijden door een prachtig gebied heel veel groen, palmboom bossen enz.

Onderweg kwamen we nog een olifant met jong tegen. Heel verrassend.

De wegen zijn over het algemeen goed begaanbaar maar je moet ook niet vreemd opkijken als je een paar km al hotsend en klotsend over de wegrijd en de chauffeur in zijn auto allerlei capriolen moet uithalen om hele kuilen en kraters in de weg te vermijden.

De Cameron Highlands is bekent om zijn theeplantages. Het hotel waar we overnachten is een familie hotel. Niks mis mee maar de airco die we tot nu toe overal hadden is hier aanwezig in de vorm van arko en behoorlijk wat kieren in ramen en deuren dus frisse lucht voldoende aanwezig.

Woensdag en donderdag hebben we de theeplantages bezocht in de Cameron Highlands. Dat hadden we niet graag willen missen.

Fantastisch zeg met geen pen te beschrijven. Imponerend. Tevens hebben we het hoogste punt bezocht dat is 2031 meter hoog daar konden we ook een jungle tour maken. Al lopend onder begeleiding kregen we uitleg over allerlei planten, bomen en kruiden wat daar groeit. Op de achtergrond hoorden we de geluiden van Gibbon apen. Prachtig.

De rit er naar toe was al een belevenis op zich. Via een smalle weg gingen we met de jeep al claxonnerend de berg op (passeren was op sommige plekken nl. bijna niet mogelijk) Gelukkig zat ik op een zijbankje achterin dan zie je ook niet alles. Ik vond het heel indrukwekkend.

De theeplantage ligt op 1,5 km hoogte vandaar heb je een prachtig uitzicht over de plantages. Tevens hebben we een bezoek gebracht aan de fabriek waar de thee verwerkt wordt. Op de plantage werken 200 medewerkers waarvan het merendeel afkomstig is uit India en Pakistan. Per dag plukken ze 300 kilo theeblaadjes. Ze werken hier 4 jaar voor € 15,-- per dag 12 uur per dag.

Verder hebben we hier een bezoek gebracht aan de Chinese Tempel en nog een bijen houder en een vlindertuin bezocht. Kortom genoeg te doen.

Vrijdag 22/2 vertrekken we voor een paar dagen naar het eiland Pulau Pangkor en dik ben bang dat we dan ook zo langzamerhand moeten gaan aftellen want het vertrek komt steeds iets naderbij.

Groet Cor & Diety