rondreisazie.reismee.nl

Muang Samsip.

Muang Samsip.

Ruim 1 week hebben we gelogeerd bij Nang thuis. We hebben van het echte Thaise dorpsleven mogen proeven en genieten.

Nang woont samen met haar moeder een nichtje en neef in 1 huis. Haar moeder is volgens Nang eigthy en something tenminste dat vertelde ze 2 jaar geleden. Deze week vertelde ze dat haar moeder 78 jaar is. Ik wil die telling ook. In plaats van ouder te worden wordt je hier alleen maar jonger.

De meeste huizen zijn opgebouwd uit diverse materialen. Dit kan variëren van hout, steen, golfplaten of een mengeling van dit alles wel of niet op palen gebouwd.

Ieder huis heeft zijn eigen stenen of bamboe omheining. Dit is ook z'n beetje de enige privacy die je hebt.

Over en weer worden de nieuwtjes uitgewisseld en lopen de mensen tig keer bij elkaar naar binnen.

Iemand hoeft maar iets te horen of over de omheiningen heen wordt er weer een heel verhaal afgestoken.

Wij kregen de in druk dat de kaken van een ieder de hele dag op en neer gaan is het niet van het praten dan wel van het eten. Want dit laatste zijn ze ook gek op.

Ook wordt er druk heen en weer eten uitgewisseld of wordt je uitgenodigd om ergens aan te schuiven. Geweldig zoals dit gaat.

Ook wij werden diverse keren uitgenodigd. Op zich heel erg leuk natuurlijk maar ja wij Friezen hebben niet echt zin in bepaalde gerechten zoals kleine gefrituurde kikkers ( zat geen vlees aan) in onze ogen alleen botjes in de vorm van een kikker vinden zij een delicatesse. Of rauwe vis wat ergens door verwerkt zat.

Gelukkig wist Nang dit op een hele charmante manier duidelijk te maken aan de gastvrouw of gastheer. Dit was voor ons iets minder zweten.

Het leven speelt zich voornamelijk buiten af. In de huizen zelf is weinig gezelligheid te vinden zoals wij dit kennen t.a.v de inrichting. Het is vaak een mengelmoes van kamer, keuken en slaapkamer ineen. In Nang haar huis stond ook de brommer geparkeerd in de kamer en heel veel snoeren. Per aansluiting moest je maar afwachten hoeveel stroom er op stond kan ik wel/niet de fohn gebruiken etc.

's Avonds om 19.00 uur is het dorp uitgestorven. De mensen kijken nog even TV en de meesten gaan om 20.00 uur naar bed en staan dan om 5.00 uur weer op.

's Ochtends om 6.00 uur schalt via de luidspreker een uur lang het nieuws door het dorp zodat een ieder weer op de hoogte is van het plaatselijke nieuws.

In het dorp zelf is verder geen vertier. Op zaterdag is er een kleine markt waar dan groente, fruit en kleding wordt verkocht.

De buurvrouw naast Nang had een kleine supermarkt in beheer. Hier kun je bier, Thaise wiskey, water ( wat wij in liters afnamen) waspoeder en verder wat voor ons ondefinieerbare producten.

Ook dit gaf weer veel vertier want een ieder die naar de winkel ging kwam bij ons langs om te groeten. We hadden het er af en toe smoordruk mee.

We hebben een fantastische en heel gezellige tijd gehad en zijn enorm uitgerust. Wij lagen nl. ook nooit laat in bed als het 21.30 uur was dit al aan de late kant. Maar ja 's ochtends stonden wij ook zo rond 6.00 uur weer op.

De dagen zijn omgevlogen bij haar. Het schoolproject hebben we ook bezocht. Hierover horen jullie later meer.

Oh ja wij kregen via de mail het verzoek om wat Thaise schoonheden te plaatsen op de fotosite. Dit willen we graag honoreren zie foto's.

Sawadee Cor &Diety

Jilly

Hallo Cor en Diety,

Met veel plezier lees ik elke keer jullie verhalen.
Diety wat kun jij leuk schrijven zeg, mijn complimenten.
Geniet nog van de tijd die jullie daar doorbrengen.
Thailand is prachtig.

Groetjes van Jilly