rondreisazie.reismee.nl

Siem Reap

Siem Reap en de Angkor Wat 16 februari

Gister zijn we met de taxi naar de Angkor Wat geweest.

Over een gigantische oppervlakte verspreid kun je diverse tempels bekijken. Je kunt 1 of meer dagenkaarten kopen. Wij kozen eerst voor 1 dagkaart en dat bleek voor ons voldoende.

Het is een heel complex met diverse tempels wat je niet kunt belopen. De chauffeur zette ons af bij de Angkor Wat waar we 2,5 uur mochten rond sneupen.

Indrukwekkend als je ziet wat hier gedaan is. Daarna gingen we naar de Angkor Thom en 1 waar we helaas de naam niet van hebben onthouden.

De afstanden tussen de tempels zijn erg groot maar dank zij onze airco taxi was dit zeer aangenaam.

Het zijn stuk voor stuk hele grote gebouwen waar door de tijd ook de nodige herstel werkzaamheden moeten plaats vinden. Gelukkig heeft Cor de nodige foto's gemaakt zodat jullie een beetje en indruk krijgen hoe het er uitziet.

Bij dit soort activiteiten merk je dat er heel veel toeristen op afkomen. Sommige mensen kunnen hier echt wel een week rondlopen. Zij zullen ons ongetwijfeld cultuur barbaren vinden want wij hadden echt aan 1 dag genoeg.

Overal waar je stopte kwamen gelijk hordes meiden op je af die vroegen of ze iets te eten, drinken, souvenirs etc aan je konden verkopen.

Dat is dan weer de schaduw kant want helaas kun je niet van iedereen de hele dag iets kopen en moesten we velen teleurstellen. Wat dan weer de nodige frustratie opriep.

Als je in Siem Reap bent is de Angkor Wat een must. Ik had het niet willen missen maar zoals gezegd 1 dag was voor ons genoeg.

Cambodja aw kohn 17 februari

Cambodja bedankt dat wij bijna 2 weken jullie gasten mochten zijn.

Wij hebben genoten van dit prachtige land met de fantastische mensen. Ondanks de dikke armoede steeds opgeruimd en blij.

Niet blijven aandringen als we toevallig geen tuktuk, fruit of iets van dien aard hoefden omdat we al het nodige hadden genuttigd.

De prachtige meiden van Sihanoukville geweldig hoe die zich inzetten voor hun eigen ontwikkeling. Wetende dat school belangrijk is en des te belangrijker om deze aan te vullen met Engelse les. Dit betekend voor hen dat ze 7 dagen van de week met een zware fruitmand op hun hoofd langs het strand lopen in de hoop iets bij te verdienen zodat ze hun Engelse les kunnen betalen.

Geweldig ik gun ze een gouden toekomst.

Schrijnend waren de bedelaars, oorlog en mijn slachtoffers. Zij moeten in hun eigen onderhoud voorzien omdat er geen regelingen zijn in Cambodja. Hier werkt het zo geen werk geen geld.

Als je ziek of gehandicapt bent heb je een groot financieel probleem. Je bent afhankelijk van je kinderen, familie dorpsgenoten en nu hopen op de 'gulle giften' van de toeristen.

Schrijnend vond ik ook die duizenden vrouwen die 10-12 uur per dag werken voor een paar dollar 6 dagen in de week en dan worden afgevoerd in overvolle busjes. Als in Nederland zo de koeien, kippen, varkens etc zouden worden vervoerd was het niet best.

Ondanks alles hebben wij genoten en komen vast nog wel een keer terug. Nogmaals Aw Kohn!!!!

Wij willen iedereen die binnenkort met voorjaarsvakantie gaat een hele goede en plezierige vakantie toewensen. Geniet er van.

Daarnaast willen wij jullie bedanken voor de reacties dit wordt door ons zeer op prijs gesteld.

Voorlopig gaan wij even uit de lucht omdat we morgen verder trekken naar de Isaan het Noordoosten van Thailand en daar is naar alle waarschijnlijkheid geen internet.

Wij laten weer van ons horen wanneer de mogelijkheid zich voor doet.

Sawadee en oant sjen Cor & Diety

Ymie

Prachtige foto's van Angkor Wat!
En dan het hotel!
Yin en Yang!

Een hele goeie reis verder.
Liefs, Ymie.

Thea

Wauw, wat een mooie foto's. Het mooiste vond ik toch wel van die grote bomen, die over een gebouw groeien en zelfs de stenen van hun plaats halen.
Nog een fijne week, doe voorzichtig. Leuk, dat ik jullie zo kan volgen. Tot ziens Diety en Cor.

Ger

Geweldig ..wat een andere wereld dan de onze..en dan die bomen lijkt wel of die de tempels bijelkaar houden.
Heel leuk dat wij hier jullie avontuurlijke azie reis zo mooi kunnen volgen,nu kunnen wij en ik er ook een beetje van meegenieten en beste broer en zus de volgende keer wil ik ook graag mee.