rondreisazie.reismee.nl

Omgeving verkennen Phnom Phen

De omgeving verkennen van Phnom Phen 9 februari

Vandaag trekken we er weer op uit met onze privé chauffeur. Keurig om 8.00 uur meld hij zich. Dit was dus vroeg uit de veren vanochtend.

Ons doel is een bezoek brengen aan Phnom Chisor ( een tempel boven op de berg) Phonm Tamao ( soort safaripark) en Tonle Bati ( alweer een tempel).

Het verkeer is erg druk op dit tijdstip in PP. Ondanks ( of dankzij) het feit dat er bijna niet gewerkt wordt met verkeersborden verloopt alles vrij soepel.

Een ieder houdt keurig rekening met de mede weggebruikers zonder extra irritant geclaxonneer misschien ook iets voor Nederland?

Buiten de stad is het weer 1 grote armoe. Veel golfplaten huisjes of bamboehutjes waar hele families inwonen. Daarnaast kom je overal markten tegen groot en klein met of zonder loslopende koeien en heeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeel mensen.

Het landschap is erg afwisselend. Zo is het heel erg dor en droog en zo kom je hele oppervlakten tegen met veel groen, water en palmbomen.

De snelheid van onze chauffeur ligt zo'n beetje op 60 km per uur we zijn dus wel even onderweg.

Bijna aangekomen bij Phnom Chisor komen we weer eens wat anders tegen nl een overstekend huis.
In dit boerenplaatsje gaat men nl niet verhuizen naar een nieuwe woning maar neem je gewoon je huis mee. Dit scheelt in ieder geval veel inpakwerk en een hoop stress.

Het hele dorp is bezig om 1 huis ( zie foto) te verplaatsen naar een betere kavel in het dorp. Je bent met z'n allen gezellig bezig en hebt ook nog veel lol.

Voor ons en alle andere weggebruikers betekent dit via een heel nauw steegje even omrijden. Wij hebben het er graag voor over.

Aangekomen bij de berg met de tempel blijkt dat wij niet met de auto de berg op kunnen zo als wij dombo's in gedachten hadden. Wij zullen als we die tempel willen aanschouwen 412 treden moeten beklimmen.

Na enig denk werk en een stoere poging van Cor doen we toch maar niet. Maar gelukkig hebben we toch een foto ook al is het dan van de trap als herinnering.

Na de omgeving enigszins verkent te hebben gaan we dezelfde weg terug. We zien nog steeds de dorpsgenoten op de zelfde plek voort ploeteren met de woning.

Volgens onze chauffeur/gids is het nu een rustige tijd voor de boeren. Er is nl. maar 1 keer per jaar oogsttijd voor de rijst dit neemt totaal een half jaar in beslag en het andere halfjaar werkt men niet.

Dit is heel goed merkbaar op het platteland. Je ziet dat hele familie's en dorpsgenoten hele dagen bij elkaar omhangen of in de hangmap liggen.

Op naar de tempel Tonle Bati. Hier aangekomen worden we gelijk omringd door een aantal meisjes die ons van alles willen aanbieden. Vragen waar we vandaan komen, hoe we heten etc.

We worden overladen met complimenten zoals mooie namen, hoe mooi we zelf wel niet zijn , hoe mooi wij lachen en zo kunnen we nog wel even doorgaan. En dat alles om uiteindelijk toch en paar dollar te kunnen krijgen.

Nou wij zijn ook de beroerdste niet dus trekken we de beurs en uiteraard gevleid door al die ( gemeende) complimenten.

Wat betreft de tempel hier is niet zoveel meer van over een grote ruïne maar wel mooi om te zien.

Deze plek wordt bijna niet door toeristen bezocht verteld onze gids maar in het weekend wel door heel veel mensen uit PP.

Even verder op kun je in het water een bamboehutje huren waar je dan met je geliefde kunt genieten van het meer en het mooie uitzicht. Tevens kun je er een hapje eten.

Aangezien wij niet met onze geliefden hier waren en we bang zijn dat we na een uur zitten op de hurken ( mochten we dat zo lang volhouden) niet meer overeind kunnen komen gaan we Hollands als we zijn bij de tafel in de schaduw eten.

Uitgezwaaid door de restauranthouder nu op naar het safaripark. Dit was wat een tegenvaller. Lekker was dat we rijdend door het park konden maar ws door de hitte hebben we weinig dieren gezien.

Op naar ons hotel. Cor heeft onderweg nog allemaal mooie foto's gemaakt waarvan een deel te zien zijn op de site.

In PP hebben we 's avonds nog lekker op een terrasje wat gegeten en gedronken. Ik raad een ieder wel aan om daar op het terras de tas in de stoel bij je te zetten en de benen op getrokken onder de tafel. Het wil nl wel gebeuren dat er een paar ratten aankomen scharrelen die ook wel zin in wat lekkers hebben en met 10 tenen terugkomen is toch wel prettig.

In de avonduren wordt er veel gebedeld in PP. Je ziet heel veel oorlogsslachtoffers en ouders die 's avonds laat hun kinderen droppen om boeken, video's etc te verkopen of om te bedelen.

Dit went niet.

Vanuit Sihanoukvilla laten wij weer wat van ons horen.

Sawadee Cor & Diety

Gerrit P uit B

Hallo mooi man die verhalen en fotos lijkt me hartstikke leuk daar.Valt me wel wat tegen dat Cor die trap niet even is opgerent.En o ja Cor helaas we moeten nog een maantje 10 maart dan maar.

Reneth en Klaas

Hoi Diety en Cor,

Geweldig om op deze manier een beetje met jullie mee te reizen. We genieten van jullie reisverhalen en de foto's met tekst zijn prachtig, mooi gedaan.
We blijven jullie volgen.