rondreisazie.reismee.nl

Induruwa

Via alweer een prachtige kust route komen we aan in Induruwa. We zijn een beetje confuus van de plaats waar ons Guesthouse staat en de eerste indruk die we daarbij hebben. Beide hebben we de zelfde gedachte: Oh jee moeten we hier drie dagen door brengen?

Maar na een praatje met de gastvrouw Martine, kennismaking met de ”huismeester en z’n vrouw en daarna het bekijken van onze kamer zijn we helemaal verrast.

Wat een fantastische ruimte. Enorm er staan 2 bedden een bankstel, diverse kasten etc. een aanrecht en Cor is gelijk verliefd op de grote koelkast die aanwezig is.

Dit hadden we niet verwacht. Ons appartement staat los van het woonhuis en zowel voor als achter hebben we een prachtig balkon met uitzicht over de mooie tuin en de straat. Wat een privacy. Wij gaan gelijk onze gedachten bijstellen.

Op nog geen 200 meter is het mooie strand aanwezig. Wat wil een mens nog meer.

Nadat we enigszins gesetteld zijn gaan we met Manoj de tuktuk chauffeur diverse boodschappen (o.a. bier voor die grote koelkast) inslaan en voor de zoveelste keer naar de ATM om wat roepies uit de muur te plukken.

Manoj weet een uitstekende fruit verkoper waar we het heerlijkste fruit eerst mogen proeven en vervolgens tassen vol inslaan. Verrukkelijk hier al dat fruit we genieten van die lekkere mango’s, mangosteens, ananas en wat dies meer zij.

Boordevol vitaminen komen we straks terug in Nederland. Daarnaast krijgen we ’s ochtends een lekkere kop koffie voorgeschoteld door Thuti en af en toe verwent zijn vrouw ons met een heerlijke groene soep wat heel gezond schijnt te zijn.

Wat een fantastische lieve mensen.

Later die middag worden we door de huismeester uitgenodigd om ’s avonds een Big Girl party bij te wonen. Navraag levert op dat wanneer een meisje voor de eerste keer menstrueert er een feest wordt gegeven.

Ja dat willen wij natuurlijk niet missen. In pakje net gaan we ’s avonds met de familie en Manoj in 2 tuktuks een paar dorpen verderop waar het feest plaats vind. Ondertussen begint het te plenzen een heerlijke moesson regen valt over ons heen maar gelukkig komen we droog aan.

We kijken wederom onze ogen uit.

Na kennismaking met de familie en het meisje kunnen we heerlijk buiten zitten onder party tenten. Er worden meer dan 200 gasten verwacht dus keus genoeg. Het buffet ziet er prachtig uit de hele familie, vrienden, buren etc. zijn bezig geweest om deze heerlijke maaltijden te bereiden. Geweldig het smaakt allemaal even lekker.

Wij hebben echter 1 probleem in Sri Lanka eet men niet met bestek maar met de rechter hand. Wij zijn echter nog niet zo bedreven om op die manier de maaltijd naar binnen te werken en een beetje beschaamd vraag ik of ze voor ons misschien een vork of een lepel hebben. Helemaal geen probleem er is ook niemand die er van opkijkt dat wij anders eten.

De vrouwen en meisjes lopen er prachtig uitgedost bij en hebben veel plezier. Iedereen vind het geweldig dat er 2 blanken aanwezig zijn dit is nl. nog nooit gebeurt. Ze zijn heel verbaast om te horen dat wij dit soort party’s niet kennen.

Het betreffende meisje ziet er stralend uit en krijgt cadeautjes of envelopjes met inhoud. Dit laatste hebben wij ook gedaan bij op aanraden van Thuti.

Ons appartement ligt dicht aan het spoor en regelmatig komt de trein voorbij ronken. Op de spoorweg overgang worden de spoorbomen handmatig bediend door 2 mannen (beiden bedienen een kant). Ze zitten de hele dag samen voor of in hun wachthuisje te wachten tot ze weer aan de slag kunnen. Elke keer als wij bij hen langs komen begroeten ze ons uitbundig en ’s avonds roepen ze in koor Have a very, very, very goodnight. Wij vermoeden dat deze mannen wel zo’n 10-12 uur per dag werken want ze zijn er altijd. Een gesprek met hen aangaan lukt niet want voor de rest zijn ze de engelse taal niet machtig.

We hebben er een vriendinnetje bij Bimasha Rehaha 6 jaar oud. Ze is de dochter van het huismeesters echtpaar en bijzonder clever. Regelmatig komt ze even langs voor een praatje, grapje of om te spelen. Ook zij is dol op mango en mangosteen dus in het weekend ontbijt mevrouw met ons mee. De driehoekjes kaas uit de supermarkt met een cracker laat ze zich heerlijk smaken. Zo zitten we dus uitgebreid met z’n drieën aan tafel op ons balkon. Wat een weelde en super gezellig.

Safari boottocht

Vrijdagochtend hebben we een safari boottocht gemaakt van 2 uur. Met Manoj en z’n tuktuk zijn we naar Lunuganga getuft waar we met de boot de rivier afzakken.

Het instappen op zich is al een feest voor mij want de boot ligt behoorlijk lager dan de walkant. Dankzij de hulp van de schipper en Manoj kom ik veilig aan boord.

Prachtig de rivier staat in open verbinding met de Indische Oceaan. Wat is dit toch een ongelooflijk mooi land we varen door een schitterend natuur gebied en kijken wederom onze ogen uit.

De mannen wijzen ons op de bijzondere dieren die we tegenkomen. Voor ons in eerste instantie bijna niet te zien omdat de dieren de kleuren van de omgeving aannemen. Zo zien we een krokodil, water monitor, leguanen, kikkers, vogels enz.

Het is een mooie boottocht we varen ook nog door een stuk natuur gebied wat volgens de heren al 300 jaar oud is. Schitterend!!!!Betekend voor ons veel buk werk in verband met laag en overhangende takken en bomen.

We hadden dit voor geen goud willen missen.

Aangezien ons appartement en de locatie fantastisch is en we het hier erg naar de zin hebben besluiten we ons verblijf te verlengen tot donderdag 2 maart. We boeken dan nog 1 nacht Negombo en daarna weer op naar Fryslân.

Ons leven kabbelt hier in een heerlijk slow motion tempo voort. ’s Ochtends gaan we wat inkopen doen met onze vaste tuktuk vriend Manoj. Hij brengt ons bij de beste fruitverkoper, beste massage salon ( en dat klopt want dit was werkelijk de moeite waard)

supermarkt, ATM enz.

Tijdens het winkelen hebben we de grootste lol en praten met diverse mensen op straat. Een meneer in rolstoel wil heel graag met mij op de foto. Geweldig stralend zit hij in z’n wagen en ik als grote vrouw uit Nederland er naast.

Het is hier een kleine buurtschap en ook hier weer allemaal groetende mensen en kinderen. We voelen ons hier zeer welkom.

Men vind het wel vreemd dat wij zoveel lopen en helemaal als het nog wat motregent ook. Onderweg wordt ons regelmatig een lift aangeboden dit varieert van tractor met wagen tot fiets, tuktuk en bestelbus. Vriendelijk bedanken we hen voor het aanbod en leggen wij uit dat onze benenwagen ook in beweging moet blijven. Vinden ze wel grappig.

Naast de beste fruitverkoper enz. weet Manoj ook waar het beste visrestaurant in deze regio staat en prijst ons dit aan. Voor dat soort zaken zijn wij altijd te vinden en we hebben er inderdaad heerlijk gegeten. Verse kreeft met red snapper en een voortreffelijk flesje Chardonay erbij. Om je vingers bij af te likken. Na afloop kregen we nog een borrel van het huis een cocos arak. Pittig spul want dit drankje moet je in 1 keer naar binnen werken. Ook dat hebben we weer overleeft.

Vanuit ons appartement hebben we uitzicht op de speelse eekhoorntjes die vliegensvlug van boom tot boom gaan en de geluiden van de vogels. Wat een oord hier geweldig en wat een genieten!!!!! Wat zullen we dit straks missen.

De temperatuur is heel wisselend we hebben weinig tot geen zon, veel bewolking, af en toe een bui(tje) maar wel erg brotsig op z’n Fries gezegd. Gister op de namiddag brak de zon nog even door en hadden we een prachtige zonsondergang.

Aan het strand hebben we zo onze vaste stekjes om te eten en ondertussen is een ieder op de hoogte dat wij van spicy eten houden. Nou dat merken we want het is werkelijk fantastisch spicy wat ze ons voorschotelen.

Na zoveel lof zijn er dan helemaal geen nadelen hier??

Jawel die zijn er wel maar dat is peanuts nl. de vele muskieten die ’s avonds uit het niets te voorschijn komen. Ik heb er weinig last van maar met name Cor vinden ze erg lekker die is dus al aan alle kanten lek gestoken maar gelukkig hebben we muggenmelk en dat helpt enigszins.

Daarnaast hadden we het leuk gevonden om iets meer zon te hebben zodat we ook eens lekker op het strand kunnen ”bakken”. Tot nu toe is onze strand ervaring hier nihil. Vandaag leek het een strand middag te worden. We hadden ons heerlijk geïnstalleerd op zo’n prachtig strandbed en jawel hoor nog geen uur later viel het hemelwater met bakken naar beneden. Weg zon middag.

Kortom een geweldige week in Induruwa en morgen op weg naar Negombo.

Zonnige groet en oant sjen

Cor & Diety

Wiep

Geniet er nog maar even van en alvast happy trip back home.

Rienk

Leuk verhaal en foto's weer! Heerlijk al dat fruit maar ik heb de 'Doerian' de revue nog niet zien passeren..?! ????

Veel plezier nog de laatste dagen daar!

Anne-Marije

Dit klinkt echt als de ultieme vakantie plek :) . Wat lief en bijzonder dat de eigenaren jullie hebben uitgenodigd voor het feest. Echt lieve eigenaren volgens mij.

Greetje

Wat weer een prachtig reisverhaal Diety! Wat maak je dan wat mee op zo'n reis, allemaal ervaringen die als plaatjes op je netvlies blijven staan. Geniet van de komende, hopelijk ???????? dagen en een prettige reis huiswaarts??. Liefs van hier,????