rondreisazie.reismee.nl

Van Nuwara naar Ella

Het wordt misschien wat vervelend maar ook dit is weer een prachtige route. Wat is dit toch een fantastisch mooi land.

Heel erg jammer is echter dat iedereen z’n afval langs de kant van de weg dumpt. Je ziet hier ook nergens papier- of afvalbakken. Een aantal bewoners verbranden hun afval thuis en zo niet dan zie je ook in de dorpen en steden overal afval liggen. Hier ligt dus een schone taak voor de overheid om dit aan te pakken.

Op de heuvels langs de route zie je in terras vorm dat er allerlei soorten groenten worden verbouwd. De prei echter steekt voor ons gevoel er met kop en schouder bovenuit.

Aangekomen bij ons guesthouse zijn wij helemaal onder de indruk van het fantastische uitzicht wat wij hebben vanaf ons terras voor de kamer. Wauw dit is geweldig. We hebben het zicht op de bergen begroeid met heel veel groen en prachtige bomen. Schitterend!!!!!

Hier en daar zie je een huisje en hoor je heel veel vogel geluiden en andere dieren geluiden die wij niet thuis kunnen brengen. Jeetje wat een paradijs!!!!!

Natuurlijk genieten we ook hier in Ella weer van een relaxte massage we vinden dat we dat wel verdient hebben. Verder een rustig dagje en leuk om het plaatsje Ella te ontdekken en te genieten van heerlijke curry maaltijden.

15/2 vandaag willen we met de trein naar Haputale. Dit ligt hier zo’n 25 km. vandaan en een ritje met de trein duurt ongeveer 1 uur.

Om 10.10 uur melden we ons bij het loket voor een kaartje, maar zo werkt het niet. Nee de kaart verkoop start om 10.30 uur dus komt u later maar terug.

Niet getreurd dan eerst maar ergens een bakje leut scoren. Keurig na 10.30 uur staan we met nog veel meer mensen voor het loket en voor de prijs van 50 roepies (€ 0,33) kunnen we een enkeltje (retourtjes kennen ze hier niet) 2de klas Haputale kopen.

We hebben ons voorbereid op een drukke trein en hopen dan ook dat we ergens een plekje kunnen veroveren waar in ieder geval foto’s gemaakt kunnen worden.

Wat scherts onze verbazing er zit bijna geen kip in de trein alleen de 3de klas puilt uit en de 2de klas zo goed als leeg. Wat een genot. We reizen door een prachtig gebied en zien onze ogen uit en natuurlijk worden er de nodige foto’s gemaakt. Prachtig.

In Haputale is het een drukte van belang. De markt is ook aanwezig en de mooiste groenten en fruit worden er te koop aangeboden. Verder zijn er allemaal kleine winkeltjes waar balen rijst, potten en pannen etc. te koop zijn. Ook hier een hele bedrijvigheid.

Tijdens onze wandeling door Haputale kwam er een oudere Pakistaanse mevrouw op mij af streelde even mijn arm, glimlachte en deed hetzelfde bij Cor. Hoe bijzonder.

Wij waren allebei onder de indruk. Hoe simpel kan het zijn!!!

Omdat wij ondertussen onze magen horen knorren gaan we op zoek naar een eetgelegenheid. Dat valt even tegen.

Na het nodige speurwerk stappen we dan toch maar een klein ”eethuisje” binnen. Niet wetende wat alles inhoud wat er te koop wordt aangeboden krijgen we keurige uitleg van de gastvrouw en doen we ons uiteindelijk te goed aan een heerlijke maaltijd en dat alles zonder bestek. We krijgen nog onderricht hoe we dit het beste kunnen eten.

Vraag me niet wat we gehad hebben maar de smaak was prima en geen centje pijn na afloop als je begrijpt wat ik bedoel.Totale prijs nog geen € 3,00— voor ons beiden.

De terugreis weer aanvaard en dit keer wel in een stampvolle trein. We stonden als haringen in de ton in de trein gelukkig bij een open deur (de trein rijd hier met alle deuren en ramen open) zodat we frisse lucht genoeg kregen. Er zijn mensen die deze reis van Kandy naar bv. Ella maken en zitten/staan dan 7 uur in de trein. Ik heb er respect voor maar vermoed dat een aantal er gebroken uitkomt want enig comfort is niet aanwezig. Maar het landschap is prachtig je kijkt werkelijk je ogen uit.

Ook wonderbaarlijk vinden wij dat er allemaal mensen op de rails lopen en dat de trein niet altijd stopt langs het perron maar ook midden op het spoor. De uit en instappers moeten dan eerst de spoorrails overlopen en soms het hoge perron opklauteren. Arme ouderen denk ik dan want ook ik had moeite (gelukkig meer met mij) om de smalle treden die boven het perron bungelen van de trein op en af te klimmen.

Bij terugkeer in Ella even een heerlijk bakje koffie scoren in onze favoriete tent. Cor heeft daar foto’s gemaakt van een ober en dit viel zo in de smaak dat als wij aankomen 2 collega’s van hem ook graag een fotoshoot willen. Cor heeft steeds sjans met 1 van die twee obers elke keer als we daar komen dartelt hij om Cor heen en slooft zich extra uit.

Hij gaat als een echt model poseren. prachtig!!!!

Terugkerend in ons Guesthouse konden we gelijk los met onze kookles. Geweldig we kregen in een heel klein keukentje samen kookles van de zus van onze gastvrouw. Het menu bestond uit: rijst, linzen curry, jackfruit curry, pompoen curry, gefrituurde aubergines met ui en limoen, sla en papadams en een heerlijk toetje met vers fruit en ijs om het af te ronden.

Na afloop kregen we van al deze heerlijkheden een fantastische maaltijd op het kleine terras van onze kooklerares. Dat was smullen omdat ze wist dat wij van spicy houden was er kwistig met de chilipepers en poeders gestrooid. Fantastisch.

Na afloop al vast onze bagage weer wat geordend voor de komende reis en nog even afscheid nemen van onze obers in Ella.

Vandaag 16/2 gaan we naar Ambalanthota dit ligt aan de Zuidkust. We worden uitgezwaaid door de familie van de eigenaar van het Guesthouse. Ze wonen daar op dat mooie idyllische plekje met de ouders, broers en zussen allemaal hun eigen huis(je) bij elkaar. Hebben gezamenlijk een prachtige groente, kruiden en bloementuin waar ieder z’n aandeel

aanlevert.

De gastheer is bereid om ons tegen betaling naar onze nieuwe stek te brengen.

Na een prettige reis van ongeveer 2 uur komen we bij ons hotel aan.

Bij het inchecken blijkt dat we niet vandaag maar morgen verwacht worden. Oh help zijn we zo in de war geweest!!! Ja tenslotte gaan bij ons de jaren ook tellen.

Maar niet getreurd de charmante hotel manager geeft aan geen probleem we hebben wel een kamer vrij. Gelukkig.

Deels de koffer uitgepakt en kijken of er een lunch verkrijgbaar is reizen maakt tenslotte hongerig. We settelen ons aan tafel en raken in gesprek met de manager. Hij verteld ons dat dit hotel van z’n tante is en dat zij ook nog een hotel bezit zo’n dertig km verder aan het strand.

Aan het strand??? wij zijn gelijk wakker want dat is graag wat we even voor een paar dagen zouden willen. We waren nl. in de veronderstelling dat het hotel wat wij nu geboekt hadden ook bij het strand ligt. Dat klopt wel geeft ie aan maar is geen mooi strand dan moeten we toch met de tuktuk zo’n kwartiertje verder.

Wij vragen wat het andere hotel zoal inhoud etc. en natuurlijk niet onbelangrijk wat de kosten zijn.

Daarna wagen we de gok en vragen of er een mogelijkheid is om naar dit hotel te gaan en het huidige te cancelen. Geen probleem hij is zelfs bereid om ons er naar toe te rijden (uiteraard tegen betaling). Hup koffer weer gepakt en op naar Tangalle.

Magnifiek het hotel ligt aan het strand en onze kamer heeft zeezicht. Hier blijven we voorlopig 4 dagen dus jullie zullen ws. de komende tijd niet veel van ons horen.

Wij gaan in de relax stand.

Zonnige groet en oant sjen

Cor & Diety

Fokke.

Leuk verhaal en wat een belevenissen. Zonder twijfel erg leuk om te doen en mee te maken. Ook de treinreis is een uniek gebeuren al maken de omgeving en prachtige foto's veel goed. Jullie nog veel plezier en vergeet de zwembandjes niet. En niet vergeten de lokale vis te proberen.

Cor

Zoals je weet Fokke streven wij altijd het beste na.

Rienk

Klinkt allemaal weer goed zeg, veel herkenbare dingen ????????
Lekker genieten van het strand nu en over een paar dagen weer veel plezier in dat prachtige land!

Marcel Haasjes

Hoi Cor, mooi verhaal en mooie foto`s moest even wat inhalen met lezen, maar ik heb je site gevonden en staat nu bij favorieten.
Geniet er van! groetjes van uit Balkbrug.