rondreisazie.reismee.nl

Van Kandy naar Nuwara Eliya.

In Kandy hebben we nog een bezoek gebracht aan de prachtige botanische tuin. Werkelijk een schitterende tuin. 60 ha groot en een oase van rust in zo’n hectische stad.

Hier kun je werkelijk uren rond lopen en genieten van de prachtige bomen, bloemen, vijvers en niet te vergeten de manaken die er vrij rond lopen.

Het zag er allemaal prachtig en goed onderhouden uit.

Tijdens ons bezoek waren er ook veel schoolkinderen (schoolreisje?) aanwezig die allen met hun uitgereikt lunch pakket in de grote midden tuin gezellig zaten te eten en te spelen.

De Tempel met de Tand. Ja daar kwamen we dus niet binnen onze kledij was niet passend genoeg voor een bezoek. Cor nog speciaal een witte rok aangeschaft wat volgens de mensen van buiten de tempel voldoende moest zijn. Helaas bij de ingang werden wij streng gekeurd door de bewakers en dus afgekeurd.

We hadden 2 keuzes of nog een sarong, t shirt etc. ter plekke aanschaffen of op naar iets anders. Voor ons was deze laatste optie de beste.

Na een heftige tuktuk race door de stad konden we daarna de koffers inpakken om op 10/2 de reis naar Nuwara Eliya te gaan ondernemen.

10/2 Vandaag vertrekken wij van Kandy naar Nuwara Eliya.

Wat weer een fantastische reis door een prachtig landschap. Het is vrij rustig op de weg het is nl. een feestdag de dag van de Boeddha.

Veel Sri Lankanen brengen een bezoek aan de tempels daar is het een drukte van belang.

Onderweg weer veel kleurrijke marktkraampjes met groenten en fruit en vlak voor of in de bocht inhalen is hier de normaalste zaak van de wereld. Je toetert even en de eventuele tegenligger weet dat je er aan komt. Ja zo kan het ook.

Het landschap is werkelijk schitterend. Overal zie je bergen die begroeit zijn met theeplantages tot in de verre omtrek. Ook komen er vanuit de bergen watervallen naar beneden die voor de plaatselijke bevolking veel vertier brengt en de theeplantages voorzien van water.

Wij gaan zo’n 1400 meter hoog dus een fantastisch uitzicht.

Langs de weg ziet het er erg goed onderhouden uit je komt weinig tot geen afval tegen langs de weg. Dit hebben we wel anders mee gemaakt.

We maken een stop bij een theefabriek en krijgen hier een rondleiding en uitleg hoe de theebladen geplukt worden en daarna verwerkt tot heerlijke thee.

De theeplukkers kunnen per dag 20 kilo thee plukken en dat zijn heel veel blaadjes. Ze verdienen hier doorsnee zo’n € 5,— per dag mee.

Wederom denk ik hoe bestaat het dat de thee die wij drinken zo goedkoop kan zijn als je ziet wat er allemaal komt kijken voor het bij ons de theepot in kan.

Bij aankomst in Nuwara Eliya blijkt dat het hotel dat wij hebben geboekt in revisie is en dus geen plek heeft voor ons. Dat is even slikken. Maar er is een alternatief bij een particulier ergens in de middle of know where

kunnen we voor dezelfde prijs terecht.

We hebben de kamer etc bekeken maar gezien het feit dat we aan een pik donker weggetje verblijven en een eind van de bewoonde wereld leek ons dit geen goede optie.

Dus opzoek naar iets anders. Dankzij het netwerk van onze behulpzame chauffeur hebben we iets gevonden dicht bij het mooie meer en de paarden drafbaan.

Op en langs het meer heerst een gezellig drukte veel wandelaars en jet skiërs en volle terrasjes. Op het grote veld wordt enthousiast cricket gespeeld.

Geweldig wat een mooie omgeving.

11/2 Met de tuktuk zijn we naar het centrum gegaan om de stad te verkennen. Hier is de invloed van de Engelsen zeer merkbaar. Prachtige huizen en cottages. Jammer dat de binnenstad verpaupert maar verder een mooi klein stadje.

De markt is kleurrijk door de prachtige frisse groenten en fruit die er verkocht worden en je neemt dan de geur van de vis en de slager op de koop toe.

Bij het Windsor Hotel hebben we op het mooie terras met uitzicht op het centrum heerlijke koffie & thee met cake gedronken. We bestelden 2 plakjes cake maar kregen er 4 voor de prijs van 2 ja prima dus. De cake was lekker ondanks dat we een vleugje knoflook bespeurden.

’s Avonds hebben we in dat zelfde hotel heerlijk curry maaltijd met garnalen gegeten.

De temperatuur is hier zeer aangenaam in dit heuvelland overdag lekker warm en tegen de avond koelt het af dat wordt dus lange broek met trui.

12/2 Vandaag met de tuktuk en de fotocamera’s het heuvelland in om van het prachtige uitzicht te genieten en uiteraard mooie beelden vast te leggen.

Geweldig wat een mooie rit. Tevens een bezoek gebracht aan het Grand hotel is gebouwd in het Elizabethaanse tijdperk en was een voormalig herenhuis van Sir Edward Barnes die gouverneur van Sri Lanka was tijdens 1830-1850. Het is een prachtig hotel met oude sferen maar gaat ons budget te boven.

Lekkere lunch gebruikt wederom bij het Windsor hotel en op naar ons guesthouse waar we nu achter de laptop zitten om onze weblog bij te werken en foto’s uit te zoeken.

Daarna de spullen weer in de koffer en morgen op naar Ella waar we drie dagen gaan verblijven.

Zonnige groet en oant sjen.

Cor & Diety

Ytje

Bedankt voor jullie mooi verhaal

Jannie

Wat weer een prachtig verhaal ga nu even genieten van de foto,s

Greetje

Wat weer een prachtig verhaal Diety en helemaal zoals wij het in 1994 ook beleefd hebben! Alles een deja vu! Geniet (en wij dan ook) van het vervolg van jullie reis door Sri Lanka! Groetend en liefs,????

Annigje

't Was weer genieten!

Fokke

Weer een leuke beschrijving van een uitstapje. Ik zou geen thee meer drinken en dat jullie geen grote lantaarn mee hebben voor een donker plekje.
Veel plezier en hou ons op de hoogte.????

japke

Ik smul even mee. Klinkt geweldigen wat een mooie foto's.
Was de ananas voor je geschild Diety?
En lekker curry met garnalen. Kon ik maar even bij jullie zijn. Het ziet er zo prachtig uit .

Cor

Altijd welkom Japke. We zitten bovenaan????

Daan Djoke Jellie Anne

Weer een prachtig verhaal, maar van heerlijke thee, dat weet ik zonet nog niet,was het geen witte wijn of een biertje zonder een schuimkraagje.

THEE Djoke????

Anne-Marije (Kruimeltje)

Wat super leuk om jullie verhalen te lezen en wat een mooie foto's! Ik krijg nog meer zin in onze reis die wij over een paar maanden gaan maken door Sri Lanka. Gaan jullie ook de mooie treinreis van Ella naar Kandy of andersom maken?

Geniet van jullie onvergetelijke mooie reis!

Cor

Wij hebben een stukje van die reis gedaan Anne-Marije. Van Kandy naar Ella is 7 uren en dat was ons ietsje te lang (leeftijd?). Maar het is zeker de moeite waard denk ik. Wij hebben nog wel wat waardevolle tips en eventueel adviezen voor jullie. Het is een zeer verrassend land met vele facetten die je hier niet verwacht.

Ger Idzinga

O O Wat een leuke ervaring met dat mooie land ,maak er maar een onvergetelijke prachtige reis van ,want zulke herinneringen blijven je altijd bij met al die avonturen die jullie meemaken,mooi doorgaan zo ,dan reizen wij ook een beetje mee.