rondreisazie.reismee.nl

De eerste belevenissen

De eerste belevenissen

Na een korte maar rustige nacht in hotel Ibis vertrekken we al vroeg met de shuttlebus naar Schiphol. Na het inchecken, genieten van een lekker ontbijt en de nodige taxfree inkopen stappen we aan boord van de Dreamliner van de KLM.

We hebben een ticket gekocht waarvan de stoelen beschikken over extra beenruimte. Wat een heerlijkheid. We zitten achter de toiletten en er is geen stoel voor ons. De benen kunnen languit en we genieten van het nodige vertier wat voor ons plaatsvind.

Diverse mensen komen hier om hun rek en strek oefeningen te doen of even een praatje te maken met deze en gene. Dit zorgt voor een leuke afwisseling tijdens deze reis.

Na ca. 10 uur vliegen landen we op Sri Lanka. In Sri Lanka is het 4.5 uur later dan in Nederland. Ook al is het middernacht de temperatuur is heerlijk en valt als een warme deken over ons heen.

Na de paspoort en visum controle wat zoals in de meeste Aziatische landen op z’n elf en dertigste gaat op naar de koffers en daarna op zoek naar een ATM zodat we geld kunnen pinnen.

Gelukkig staan er zo’n 5 geld automaten in de vertrekhal. Helaas voor ons en vele met ons kunnen we er 4 niet van gebruiken omdat ze of niet werken of alleen de Sri Lankaanse taal machtig zijn en ja helaas wij zijn nog niet zover dat we dat kunnen volgen.

De laatste automaat doet het……….tot hij bij de meneer voor ons aangeeft dat het geld op is.

Pech dus en wat nu…… Gelukkig bied Cor uitkomst die heeft nog wat euro’s in de pocket zodat we bij een wisselkantoor de nodige Sri Lankaanse Rupia (LKR) in ontvangst kunnen nemen.

Op zoek naar een taxi …….die zijn er voldoende dus snel boeken en naar het hotel. Daar worden we hartelijk ontvangen maar de meneer die ons binnen laat kan niet vinden welke kamer wij midden in de nacht kunnen betrekken. Oei,oei wat nu. Na wat stress van zijn kant komt ie er toch achter waar wij kunnen slapen. Gelukkig snel naar de eerste etage en plat.

Na alweer een kort nachtje gaan we de omgeving verkennen. Ons hotel ligt nog geen 500 meter verwijdert van het strand. De weg oversteken en we zijn er.

Hier heerst al een aardige bedrijvigheid. Talloze vissers zijn bezig om hun netten uit te vouwen voor de volgende visvangst. Prachtig wat een mooi spektakel. Als echte teamwerkers halen ze met elkaar een boot uit het water die het strand wordt opgetrokken.

Terwijl wij hiervan staan te genieten komt de eerste strandverkoopster al voorbij en voor ik het weet heb ik een strandjurkje gekocht. Zij blij & ik blij.

Na wat rondgelopen te hebben strijken we neer op een terras en bestellen een echte Sri Lankaanse koffie. Smaakt heerlijk maar voorzichtig met de laatste 3 slokken voor de rest prima.

Weer aangekomen bij het hotel wil ik even een handwasje doen. Tenslotte ben ik al een paar dagen onderweg vanuit Spanje dus zit het nodige al in de „waszak”.

Hup was in de wastafel zakje shampoo van het hotel erbij en wassen maar.

Maar ooooohhhhhhh wat een schrik de shampoo is zwart en wel pikzwart dus je begrijpt dat de was ook zwart kleurt. Nu begrijp ik waarom iedereen tot op late leeftijd nog zulk prachtig zwart haar heeft.

Alla niet getreurd het is niet dieper. Goeie les om voortaan eerst te kijken wat er op het zakje staat.

’s Middags hebben we ons allebei op een heerlijke voetmassage getrakteerd en daarna op naar een terras voor een lekker koud biertje. Tsja dat dachten we het is nl. bevrijdingsdag (bevrijd van de Engelsen na bijna 70 jaar onderdrukking) en dan mag er geen alcohol geschonken worden. Omgekeerde wereld bij ons regent het bijna alcohol met dat soort feestdagen.

Niet getreurd een fles water doet het hier ook uitstekend. Als we afrekenen geeft de ober aan dat we wel een paar flessen ( klein hebben ze nl. niet) bier mee mogen naar onze hotelkamer tenzij we een grote tas bij ons hebben. Nou die hebben we toevallig. De flessen worden in kranten gepakt en we moeten ze de volgende dag terugbrengen en natuurlijk mondje dicht. Helemaal goed.

Paniek in de tent op zondag. We willen even koffie drinken op een terrasje en voor we de kamer verlaten schiet Cor in de stress. Hij is z’n creditcard en zakelijke bankpas kwijt. Oh help waar zijn die nu gebleven. Ik opper misschien heb je ze uit je portemonnee gedaan en ergens anders ingestopt? Helemaal mis geschoten. Nee hoor dat doe ik nooit heb ze altijd en overal bij me. Nou ja dan maar op zoek waar we het laatst geweest zijn en vragen of ze daar misschien zijn gevonden.

Zo gezegd zo gedaan. Nee niemand had iets gezien of gevonden. Dan toch eerst maar een bakje koffie en dan de boel maar laten blokkeren. Tijdens de koffie krijgt Cor een brainwave en herinnert zich plotseling dat de pasjes waarschijnlijk toch in een zijn cameratas gestopt zijn. Wat een opluchting. Daar nemen we nog een bakje op.

Bij thuiskomst blijkt inderdaad dat de pasjes er nog zijn. Gelukkig nu kan de adrenaline weer zakken.

Gisteravond genoten van een prachtige zonsondergang. Het was smoordruk op het strand. Hele families waren aanwezig. Lekker eten, drinken en vliegeren en natuurlijk ook genieten van die prachtige gouden bal die in zee verdwijnt.

Vandaag hebben we in de tuktuk een rondrit gedaan door Negombo. We hebben o.a. de St. Mary’s Church bezocht. Deze wordt in alle info aangegeven als roze geverfd maar ik denk dat wij de verkeerde bril op hadden want zowel Cor als ik konden geen roze ontdekken.

De Hollandse Kerk die nog steeds elke zondag in gebruik is hebben we ook met een bezoek vereerd.

Daarnaast hebben we een kijkje genomen op de markt en vismarkt dit was zeker de moeite waard en een kruidentuin waar voor bijna alle kwaaltjes wel een middel voor handen was.

Ook een bezoek gebracht aan de tempel van de grote Boeddha en een Chinese tempel.

Natuurlijk moet je als Hollander ook een bezoek brengen aan het Fort wat in de Nederlandse tijd gebouwd is met het Hollandse kanaal.

Het fort is door de Engelsen omgebouwd tot gevangenis en wordt nog steeds als zodanig gebruikt. We mochten even een blik werpen achter de ingangspoort waar de bezoekers door de tassen controle gingen.

Boven op het fort had je een prachtig uitzicht. Was een beetje klimmen en ja hoor wie ging er weer languit…..ik dus.

Ik viel boven op een stenen trede resultaat een bezorgde tuktuk chauffeur en mijn knie en pink beschadigd. Al met al een hele leuke trip.

De rest van de dag doen we rustig aan. Hier in Negombo hebben we weer ontzettend aardige mensen ontmoet en het klimaat is fantastisch net als het lekkere eten hier.

Straks de koffer pakken, lekker eten en morgenochtend vroeg op om onze reis naar Kandy voor te zetten.

Benieuwd wat dat ons weer gaat brengen.

Zonnige groet en tot de volgende keer

Cor & Diety

Greetje

Als ik dit lees dan hebben jullie al het een en ander meegemaakt oftewel 'never a dull moment'!
Mooie verhalen al in de korte tijd dat jullie daar zijn en heel herkenbaar! Als ik de plaatjes zie dan is er sinds 1994 weinig veranderd. Nog even bijzonder!
Geniet van de komende etappe van jullie reis en ik zie uit naar het verhaal van jullie deze avonturen....
Groetend XX

Peter jousma

Leuk om zo even mee te lezen!
Helemaal niet jaloers hoor????????
Groet Peter.

Marie Poog

Lijkt mij prachtig daar. Geniet ervan

Daan Djoke Jellie Anne

In die korte tijd dat jullie er al zijn alweer heel wat beleefd.
Nu wat beter op jullie spullen letten ( Cor ) en Diety beter uitkijken.
Nu maar verder genieten van jullie mooie reis.